20 Dec 2012

Zura Akademik

Ble dah decide tuk kawen.... Salah satu syarat kau kenalah g kursus kawen kannnnn.... Walaupun ada orang g kursus kawen nie lagi beberapa bulan nak kawen tapi aku decide tuk pergi awal sebab nanti aku dah start sibuk awal 2013 nie... Ngan kelas lagi... Ngan kena outstation pameran lagi... Jadi masa yang terluang nie aku g lah ngan bakal aku... Bagus gak sebenarnya... At least korunk rasa nak kawen tu hampir ngan hati korunk...

Sebenarnya sebelum aku nak g Zura Akademik nie... Aku decide nak g kursus kawen kat Wangsa Walk sbb ada member fb suggestkan kata best tapi ble aku call katanya dah full jadi aku decide tepon Zura Akademik dan jawapannya banyak lagi tempat kosong... Jadi kat cni aku nak citelah pengalaman aku kat cni sbb sebelum aku nak g cni aku try search kat google pasal bekas-bekas peserta tapi tak adooo feedback... Klau ada yg tulis konpem aku tak pilih sini sebab bersepah lagi pusat kursus kawen nie kat kl...

Secara overall tyme aku g tue tak best dan tersangatlah semaknya... Bayaran yg dikenakan pada permulaannya RM80 tapi lepas tue banyak lagi hidden charge yg korunk akan hadapi...

Pertamannya korunk kena datang bayar sebelum masuk kelas... Klau kat Wangsa Walk tue korang tepon chop tempat pastue kul 1 baru tunjuk muka tapi kat cni ada 2 pilihan samada korunk bayar dulu ataupun hari kejadian korunk dtg kul 9.30 pagi tuk buat pembayaran... Leceh kan???? Seb baik aku keje kat pj jadi ada gak lah masa nak larik g bayar kejap kat bangsar tue...

Okeh... Ketika hari kejadian... Dorunk kata kena daftar dlm pukul 12 smpai kul 1 sahaja tapi rupanya smpai start kelas kul 2.45pm.... Aku nie dah la jenis punctual punya org... Aku smpai dlm kul 12pm... Bayangkanlah berapa lama aku kena tunggu... Dah la bersepah bebudak merokok plus sempit plus ruang udara kurang... Mmg aku dah start rimas dah... Pas je daftar ada lah manusia yg akan hinggap kat korunk suh isi borang katanya borang soal selidik n klau korunk terpedaya isi nanti adalah gangguan padahal borang tue cam nak kaco korunk pasal insurance... Nampak seolah-olah cam wajib isi padahal tak pun... Aku pun tak isi sebab takut semak dengan panggilan dorunk soh masuk insurance... Korunk baca betul-betul jangan terus tenyeh je kasi detail korunk okeh... Pastue adalah org terjerit-jerit pasal itulah... Inilah mmg annoying sungguh... Tapi aku terus sabar sebab nak kawen kan... Hahahaha....

Ku pikirkan dorunk akan kasi pen rupanya pen kena bayar sehinggit... My mistake la kan so aku redha je la bayar tuk 2 batang pen.... Jadi bermulalah kelas aku tuk hari itu... Hari sabtu tue makanan tak disediakan... Kalau korunk jenis berjimat aku ingatkan bawaklah bekal n gula- gula sdiri sbb bosan dan akan jadi lapar... Tyme aku tue kebanyakan penceramah semua membosankan... Makanan tyme rehat adalah dorunk jual tapi mahal la... Jual pulak makanan yg tak mengenyangkan... Rehat pulak pendek dan tak ley g jauh... Jadi klau lapar nak tak nak beli gak lah makanan kat sana...

Haaaaa... Nie lagi 1.... Nanti kat sana dorunk akan suh korunk fill up surat akuan sumpah bujang... Nie pown dorunk buat seolah-olah wajib hookeyyy padahal surat akuan bujang tue majikan pun boley buat... FOC lagi tapi klau korunk buat kat dorang sila hulur RM10... Akuu???? Konpemlah tak isi sebab aku tau tue semua agenda dorunk...

Lepas tue nanti akan ada sesi bergambar... Katanya nanti klau sijil tue dikhuatiri palsu maknanya ada gambar sebagai bukti padahal secara logik... Aku mmg dah pergi kannnn... Klau sijil palsu Zura Akademik la harus jawab kenapa dorunk kuarkan sijil palsu... Tapi aku malas la nak cakap pape sbb aku rasa oklah kot tangkap gambar simpan buat kenangan... Jadi kenalah kami RM30 sbb pompuan lelaki tak ley campur bergambar kan.... Sorang RM15....

Hari pertama tue kelas dari 2.45pm - 7.30pm.... Hari kedua tue dari pukul 8am - 7pm.... Superb bosan... Aku ada baca dari sorang blogger nie dorunk pergi kursus kat TTDI... Hari kedua tue dari pukul 9am - 4.30pm je... Syokkknyaaa... Nyesal tak riki awal-awal... Siap kat sana dorunk kasi minum petang tuk hari pertama, makan pagi dan tengah hari tuk hari kedua dan bayaran dikenakan hanyalah rm80.... Pastue dorunk kata penceramah best... Jeles... Jeles...

Hari kedua tue berjalan macam biasa dan makan pagi serta tengah hari dorunk sediakan... Yg nie aku suka sebab makanan sedap... Hihihi...

Akhirnya tamat jua kursus pra perkahwinan aku tuk 2 hari nie... Dorunk kata rabu bley amik sijil... Nanti korunk dengarlah arahan dorunk bebetul dan jangan lupa nak sign sebab klau korunk terlupa nak sign... Sijil tak akan dikeluarkan... Rugiii oooo... Paling rugi masa lah.... Bosan nak hadap 2 kali...

Jadi hari rabu aku pergi amik dan Alhamdulillah aku da dapat sijil sebab seram gak takut tak dapat... Klau korunk g tandas banyak kali pun ada kemungkinan tak dapat sebab dikira korunk macam tak masuk kelas... Ada mata-mata yang memerhati... Wahhh... Macam artis pulokkk.... Tyme amik sijil tue still kena kuarkan duit RM2.50 tuk laminate pulak korunk punya sign kehadiran... Tengoklah cara dorunk buat duit... Dorunk kata tuk sokongan... Tak paham aku...

Jadi tyme datang amik sijil tue make sure korunk ada 3 menda... Sijil + kehadiran + surat sumpah akuan bujang (klau korang bayar la)....

Aku pun tak paham kenapa retis ramai sangat g sana... Agaknya dorunk tak dek masa nak g riki tempat lain kot... Dah ramai retis amik kursus kawen kat sana jadi semua g amik kat sanalah kot... Tapi bagi kita yg ada masa nie carilah tempat yang value tok duit kita lainlah kita nie kaya raya... Dipersilakan lah... So aku kira-kira duit yg aku dah keluarkan RM 80 + RM1 + RM15 + RM2.5 = RM98.50... Klau aku amik surat akuan bujang tue jadilah RM108.50....

4 comments:

  1. Fuhhh..byknya hidden charge..dulu khani pegi dkat mjlis agama islam sngor (mais)..byr 80 je..cover mkn utk 2 hr penuh (pg,lunch,ptg)..pnceramah best gile,asik ketawa je..xsempat rs ngantuk...sijil dpt hr yg sama last kursus, mmg puas ati :-)

    ReplyDelete
  2. yelah kak hani... mmg banyak hidden charge... sangat mahal... tue yang harap orang lain tak terkena macam kami... darab ngan dua orang... rugi jugak plus makan semua sendiri... pastue parking pun mahal... pendek kata mmg rugi pergi kat ctu...

    ReplyDelete
  3. Salam.
    Thanks for the review pasal Zura Akademik. Leh bg more info pasal kat TTDI tuh tak? Sebab tgk u tulis habis 430pm I nih susah dpt weekend off. ada off 23 and 24 feb nih tgh mencari mana yg sesuai dan berdekatan. Plus kena rush balik ke bas same day tuh. Harap dapat bantu. Terima Kasih :)
    Semoga persiapan ur wedding prep berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan. in shaa Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori dear... Br perasan u punya comment... Pasal ttdi nye kursus kawen sy tak pasti sbb dpt dr blogger secara tak sengaja terbaca tapi dekat mahligai firdaus setiawangsa, hari kedua setengah hari je... Cubalah... Doakan persiapan u pun akan berjalan dengan lancar hendaknya... :)

      Delete