15 Nov 2014

Cerita pasal bersalin!

Assalamualaikum...

Wahaha... Kali nie mmg lama kemain la aku tak hapdet blog... Da siap bersalin n anak dah pandai ketawa mengekek baru nak hapdet padahal guna phone boley je hapdet tapi malashhh... Leka layan anak... Kikiki...

Saje nak kongsi ngan korang pengalaman bersalin aku... Sebelum bersalin aku rajen berjalan-jalan ke blog org lain tuk baca pengalaman dorang... Aku nye pengalaman mmg simple abis la sbb aku rasa tup-tup aku da bersalin sbb aku czer... Aku cite ringkas je la eh... Tak dek kronologi sbb aku jenis ske bercerita... Hihi... Dr zaman ngandung Alhamdulillah la aku tak teruk morning sickness... Kena sikit-sikit je... Ngidam pun kurang... Sepanjang 9bln ngandung mmg tak dek masalah kesihatan... Cuma last sebelum bersalin tu doktor cuma kata bb aku kecik... Tp bengkak mmg teruk... Fuhhh... Kaki n tangan aku mmg bengkak gile tp doktor kata tak dek pape... Sakit pun tak sangat... Siap aku penah bejalan dr pagi smpai shopping mall tutup tyme dekat-dekat nak bersalin... Okeh abis part ngandung mari ke part hari nak bersalin....

Ikut due aku sepatutnya bersalin 5/8/2014 tapi pada 23/7/2014 aku ada check up tuk 38w belah petang... Tiba-tiba hari tue darah tinggi aku naik... 3 kali misi amik tekanan darah aku... Misi kata aku rasa canne? Ada rasa nak pitam ke apa ke? Aku kata aku sehat tapi hari tue dr pagi sebenarnya aku rasa tak sedap perut... Tp aku diam je dan misi kata sepatutnya sy dah hantar awak p warded tp awak kata awak ok... InssaAllah la tak dek pape tp awak kena amik tekanan darah setiap 2 hari... Aku pun balik umah la sbb bulan pose time tue jadinya sibuk nak memasak juadah berbuka... Tapi aku asik rasa cam sakit perut then ble blah petang tue kat ari2 aku tue rasa nyut3... Aku pk eh takan lah aku nak bersalin... Tak lah... Lambat lagi... Aku cakap kat mak aku n mak aku pun kata tah-tah kau mmg nak bersalin kot... Tp sbb tak dek kuar tanda n aku rasa aku steady lagi... Rilek je aku berbuka ngan family siap basuh pinggan n buat macam-macam lagi... Malam tue aku siap layan CSI kul 10... Aku cakap kat laki aku... Rasa perut cam sakit la... Patut tak p spital... Aku tanya mak aku... Mak aku kata da betul-betul rasa sakit baru pergi spital klau tak nanti asik kena seluk je... Aku dgr camtue aku da seram da... Aku rilek lagi... Duk diam-diam kat umah... Serba salah nak p spital... Pastue aku teringat kat kawan aku die baru lepas bersalin... Aku call die tanya pendapat mcm mana ngan sakit aku... Dia kata g je spital... Klau tak betul nak bersalin nanti doktor suh balik... Aku tetap rasa aku tak kan bersalin ritu jadinya aku p spital dgn tgn kosong... Apa beg pun tak bwak... Hahaha... Degil kan... Kul 12 lebey aku g... Masuk2 misi cek tekanan darah... Kantoiiii... Tinggi... Pastue misi suh baring doktor nak tgk bukaan... Part nie aku da debar... Perghhh... Memula doktor pelatih buat tak rasa pape... Katanya die tak smpai... Dtg doktor lain seluk... Terangkat punggung aku... Sakitttt... Katanya da 2cm... Pastue aku duk sebelah die... Katanya camnie... Puan... Ikutkan bukaan tak banyak n boleh balik tp disebabkan tangan dan kaki puan sgt bengkak dan darah tinggi puan naik... Kita akan paksa u bersalin malam nie... Adeh... Aku jawab pulak... Tak boleh balik ke doktor? Katanya lagi... Barang kemas puan tak boleh pakai da kan? Puan berani amik risiko nak balik? Aku pun diam dan ngangguk je... Kuar dr bilik cakap kat laki aku... Aku kena bersalin... Da seram rasa hati... Barang bb mmg aku da kemas... Suh laki p amik n aku pun masuk wad... 

Pagi tue mmg makin sakit perut aku dalam wad... Masuk lebih kurang kul 1 lebih... Kul 4 misi panggil nak cek jalan... Masih 2cm... P tido balik... Kul 6 panggil lagi... Nak cek jalan... Mmg tak best tul la... Hahaha... Jap2 kena kangkang... Katanya da 4cm... Doktor kata nak pecahkan air ketuban... Tp ble die pecahkan air ketuban aku... Airnya kaler ijo... Tak jernih la maksudnya... Katanya bb da berak dlm perut tp die kata kita cuba tuk bersalin normal... Aku balik kat tempat dan die pasangkan CTG tuk cek jantung bb... Pukul 7 lebih doktor pakar lalu die tgk aku n bacaan jantung bb... Die kata gini... Puan... Sy rasa puan kena czer memandangkan bacaan jantung anak puan tak berapa cantik dan bukaan puan masih sikit... Sy bimbang klau anak puan lemas... Puan nak tunggu juga atau czer? Aku pk kata-kata boss aku... Katanya klau dah ditakdirkan tuk czer... Czer je sbb klau bertangguh penat kita ngandung alih-alih anak tak dpt diselamatkan... Dengan linangan air mata aku jawab kat doktor... Buatlah apapun doktor asalkan anak saya selamat... Terus doktor kasi arahan emergency czer kat anak buah die... 

Ble kata je emergency czer... Tyme tue misi terus buat keje ngan lajunya... Misi siap minta maaf kat aku katanya sakit sikit yea dik sbb nak cepat... Sorang drip aku... Sorang lagi bubuh saluran tuk kencing... Serentak semuanya n mmg sakit tp aku da redha da... Doktor suh tunggu laki aku dlu sbb laki aku ada kat area spital... Aku pun tak pasti nape sbb semua surat aku da sign sdiri... Ble nmpak muka laki aku terus air mata berlinang... Salam peluk cium semua... Die pun anta aku ke OT... 

Haaaa... Dlm OT nie paling seram n sakit... Seumur idup nie la kali pertama masuk... Hihi... Aku ingat lagi... Ada 2 org doktor bius... Sorang cucuk sorang lagi kasi penerangan... Tyme ngah cucuk... Doktor yang kasi penerangan tue cakap... Puan kita akan bius u separuh sbb bius penuh bahaya... Die terangkan la lagi... Bla... Bla... Bla... At same time aku kena cucuk... Banyak kali sbb jarum tak ley sampai dan banyak kali aku rasa cam kena karen... Sumpah sakit... last sekali aku dengar doktor jerit ada jarum panjang lagi tak? Anak buah die jawab da abis... Alih-alih doktor kata... Puan kita terpaksa bius u penuh... Pakai topeng oksigen tak sampai kiraan 5 aku pun tak sedar... 

Tiba-tiba dengar orang panggil nama aku... Alhamdulillah katanya aku dah selamat bersalin... Dorang nak tolak aku g wad jagaan rapi... Aku lupa nama wad tue apa... Perghhh... First tyme nak buat gerakan kat badan lepas operate Ya Allah sakitnyaaaaaa... Nak tak nak kena bergerak jugak sbb nak tuka katil... Tue pun misi tolong klau tak... Tak tau la canne nak gerak... Duk kat wad tue dlm 2 ari... Alhamdulillah aku tak dek muntah or apa pun...  Tp yg sedihnya lepas 2 ari baru dapat tengok anak yg dilahirkan... Bahagia dapat tengok muka anak walaupun sakit... Hari ke3 pun aku masih kat situ sebab doktor tak cabut lagi ubat tahan sakit... Tak pasti nape lambat cabutnya... Aku pun banyak tdo je kat situ... Nak makan pun tak lalu... Kat situ still kena drip n saluran kencing pun ada lagi... Blah petang hari ke3 tue baru doktor kata ley cabut semuanya dan aku disuruh cuba berjalan... Katanya klau tak berjalan bahaya... Tak larat nak terang nape... Hihi... Usaha nak berjalan dalam kesakitan... First tyme nak p tandas mmg azab... Tak tau nak cakap pendek kata mmg sakit la... Ble settle semuanya... Aku ditukarkan ke wad biasa... Legaaa sangat sebab maknanya tak lama lagi ley keluar... Dekat wad biasa tue anak pun ada kat sebelah... Bestnyaaa... Tapi yang tak best ble baring sakit... Nak bangun lagi la... Ada dekat 20min cuba nak bangun... Hati kena cekal la... Usaha tangga kejayaan... Tak ley bangun laju-laju... Kena ngiring dulu... Amik side dulu... Hihi... Pengalaman mendewasakan kita... Cewahhh... Orang yang bersalin czer je tau canne peritnya nak bangun... Normal or czer dua-dua sakit dua-dua ada cabarannya... Hehehe... Tp aku bersyukur sangat ble semua da selamat... Luka czer pun makin sembuh sekarang nie... Aku kongsi gambo ngan korang... Hihi... Gambo bb aku yang bernama Rayyan Daniyal nie... Lupa nak cakap... Anak aku lahir berat 2.05kg... Yg penting sehat dan tak kena tahan... Mak nye je kena tahan lama... Hihihi... 








2 comments:

  1. bila tgk baby semua sakit hilang kannnn....subhanaAllah, indahnya kurniaan Allah ini...

    ReplyDelete
  2. comel baby.

    Ilmu ni. Terima kasih sudi berkongsi

    ReplyDelete