3 Dec 2012

Memburu Emas!

Dah lama aku nak hapdet... tapi tak der mood nak hapdet... well, macam entri sebelum nie... aku kan sibuk nak wat persiapan kawen sebab aku tak mo tergopoh gapah dalam wat semua menda urusan kawen nie... baik aku mula sekarang... tak rugi pun kan? hehehehe.... jadi.... menda pertama sekali aku buat adalah membeli cincin tunang/tanda.... kui... kui... kui...

Jadi aku nak kongsi larh berkenaan aku memburu emas di Kuala Pilah... mmg seperti yang ramai maklum... kat Kuala Pilah nie emas mmg murah dah selalunya akan murah RM30 dari harga emas semasa. Aku dapat tau pun sebab kakak kat opis aku nie orang sana... Jadi salulah bebudak kat opis nie yang tak kesah design barang pesan jer kat die beli... Tapi sebab aku nie nak memilih design, nak tak nak kenalah g sendiri kesana...

Perjalanan ke sana tak susah mana pun... kejap jer... hahahah... sbb bukan aku yang drive kan... keje aku membutooo ajooo pastue tersedar jer memekak2 tanya ble nak sampai... Memula bakal aku kata kita dah sampai pekan Kuala Pilah... Die katalah... cer tengok mana kedainya... Aku pun membesarkan mata menengok kedai... Tak jumpa satu pun... aku siap cakap... tah2 bukan pekan nie kowt... salah pekan... rupa-rupanya dah betul dah cuma barisan kedai dier tue kat belakang sket... tak susah pun nak cari cuma tak perasan padahal dah lalu dah... hahahha....

Bukan sebuah jer kedai tau... rupanya ada lebih kurang sepuluh buah kedai... aku park keta kat kedai paling depan sekali dari ctu aku jalan dari satu kedai ke satu kedai... die mmg berderet dan paling jauh pun seberang jalan... sekangkang kera jer... lepas tue kalau korang terlebih budget... mesin ATM pun dekat jer... Dorang tak terima debit card... COD jer rasanya... Jadi aku dengan semangatnya berjalan dari satu kedai ke satu kedai... tanya 1gram berapa... rata-rata kedai harga semua tak sama.... tyme aku g tue harga emas kat KL nie RM190 tapi kat sana paling mahal RM163 dan paling murah RM160... kalau korang nak untung lagi  korang kena pandai merayu dan menggoda untuk mendapatkan harga upah yang paling murah... ada gak kedai yang tak dek harga upah untuk sesetengah barangan tapi barangan tue semua atas 10gram...hahaha... 10x160= RM 1600 tapi still murah lagi... cer korang bayangkan kalau kat KL 10x190 = RM1900 belum termasuk upah sbb rata-rata kedai kat KL nie semua amik upah... haaaa... lihatlah berapa banyak yang korang mampu jimat... hihihihi...

Tapi dalam bebanyak kedai... kedai yang kakak opis aku nie salu pergi yang paling bagus sbb aku dah g survey semua kedai.. Sebab apa aku cakap camtue... sebab tukang emas kat kedai nie baik n ley cerita lagi n die try tuk kasi rega ikut budget anda.... tapi kedai kat Kuala Pilah nie... kalau korang nak tempah ke apa ke tak diterima sebab dorang tak sediakan perkhidmatan tue... Mana yang ada ajooo korang beli siap... so, kalau ada design yang korang berkenan tapi terbeso ke terkecik ke kira nasib tak baik lah... sila beli design lain... sebab aku pun mengalami nasib begitu... hahahah....

Sebelum aku g sana, ada jugak yang kata design kat sana out of date lah... apa lah... buat pengetahuan korang... tak dek lah out of date... cantik-cantik ajo... pilihan pun banyak... Cincin batu die pun  cantik-cantik... sama cantik je dengan kedai Poh Kong tue semua yang rata-ratanya cincin ada mata die sampai beribu pastue batu nya kecik je... kat sana korang ley dapat ratus-ratus lagi... tue aku tak tawar habis-habisan lagi sbb aku tak ske cincin ada batu sbb aku nie peminat emas tegar... bagi aku rugi ada batu nie... tak kesah lah orang kata sebab setiap orang ada cita rasa sendiri kan... Jadi aku pun sambar lah cincin perempuan and cincin tuk bakal aku nie satu... tak ley nak reveal sebab nanti tak suprise lah kan... hahahaha... harga upah pulak aku dapat RM20 je tuk cincin aku yang sebarat 4gram lebey tue plus bagi aku design die aku ske dan aku mmg target nak design camtue... seb baik ada gak saiz.... al maklumlah jari aku nie tembum... hihihihi... yang lelaki lak dari RM780 aku dapat RM600... murah kan pastue cantik pula... cincin aku jer yang mahal... hahahaha... tue la untungnya jadi dak pompuan nie sbb yang lebihnya semua dapat kat perempuan... kikikiki....

Hal kahwin nie walaupun kawen sekali seumur idup... aku mmg nak elakkan pembaziran... jadi aku beli mana yang patut jer... tapi terbeli gak sepasang subang... TERBELI hokey... hihihihi... sebab aku rasa bukan senang nak datang dan agak murah... die dalam 1gram lebih plus upah die RM15.. total semua RM230... kat cni mmg tak dapat la rege camnie...

Kalau ada yang kata jauh lah... mahal la... tak berbaloi lah g sana... terpulanglah sbb setiap orang macam aku kata ada pendapat masing-masing tapi bagi aku... pendapat aku ianya sangatlah menjimatkan... perjalanan pergi balik aku minyak+tol = kurang dari RM50 jika dibandingkan dengan rega yang aku dapat jimat plus aku dapatlah berjalan-jalan dan dating.... haaaa.... korang tengok bape banyak aku dapat buat dalam satu hari tue...lepas tue kalau korang nak tukar barang bagi aku rugi sebab die amik murah tapi kalau korang nak beli barang baru mmg sangat lah dicadangkan... ha... nie nama kedai yang aku rekemen pegi tue... Namanya adalah.... jeng... jeng... jeng....

 Nah! Aku capture kan sekali name kad dier... senang korang kalau nak g...



 Nie la rupa subang yang berjaya di pau oleh saya pada bakal... hihihi...











No comments:

Post a Comment