13 Jun 2013

Bajet kawen


*entri yang panjang berjela... harap sabar membacanya*

Hanya tuhan je tau macam mana aku pening nak buat bajet... hari-hari aku duk usha bajet aku nie...tapi macam biasa la.... macam mana pun mmg akan short punya... kalau ikut belanja... lebih dah aku belanja... yelah... kita nak beli barang kawen tue... nak pegi ambik ke... apa ke... duit minyak lagi... tue belum menyinggah memana pulak... sambung dating...makan-makan... hahaha... sumpah pening... yang nie hanya menda-menda general je aku letak... duit yang pihak lelaki kasi... duit yang mak pihak lelaki kasi sbb kongsi majlis ngan aku ngan duit yang family aku kasi... duit beli baju pihak keluarga lelaki n pihak keluarga perempuan lainnnn... hantaran lainnn... bulan madu lainnn.. dan lain-lain lagi lah... betullah fakta yang aku baca kat paper tue... belanja kawen skunk mahalllll....

memula aku nak buat bajet nie... aku tak tau nak mula macam mana... tapi aku cuba buat sebaik mungkin la sebab aku rasa kalau kita tak dek bajet... mmg merepeklah jadinya... tak nampak langsung duit tue pegi mana... alih-alih abis je jadinya... at least ble ada bajet nie... aku tau la aku dah deposit kat mana... mana yang aku dah belanja... mana yang lebey... mana yang kurang... hope dari duit yang aku dapat... cukuplah hendaknya... aku tak nak lah korek mana-mana lagi... kikikiki... so far... anggaran aku melebihi dari apa yang aku ada tapi aku dalam usaha cut mana yang patut... bajet aku ciput je... bestnya la korang-korang yang ada bajet lebih... tapi aku tetap bersyukur sebab boleh jugak buat majlis dengan duit yang ada nie...

kekadang pk... skunk kawen bukan murah... mahal gilosss... nie pun aku buat sebelah pihak je... kalau buat dua belah... parah gak lah belanjanyaaa... aku rasa mesti ada penambahan nie last minit... tapi aku cuba minimize belanja aku sehabis boleh... aku kongsi bajet aku ngan kroang... panjang lebar nie aku punya bajet... ada 3 semuanya... 1. bajet kawen 2. bajet hantaran 3. bajet bulan madu

memula aku decide nak buat baju sanding dan nikah sendiri...tapi nampak gayanya aku akan amik kat butik pengantin je lah... asalnya aku ada majlis kat pihak lelaki tapi mak lelaki kata sedara mara ramai kat kl dan negeri sembilan... jadi kami jadikan satu majlis je... patutnya baju butik nie nak bawa ke majlis pihak lelaki tapi since tak jadi... kain yang aku dah beli tue... mendap dalam almari je la... buat baju raya sudah... hahahaha... kain sahaja RM 450... glamer aku... kain kosong rege camtue... belum letak manik lagi...yang penting aku dah berjaya jimattt tang nieee... memula butik pengantin tue RM 5000 aku dapat tapi sebab dia ada buat promo...aku dapat RM 3800... jimat... jimattt... jimaaaaaaatttt.... tapi rugi lah kain kosong aku dan yang aku dah bayar deposit nak jahit manik tue... aku rasa mmg aku biarkan burn jer lah... sedeyyyy.....

yang tambahan majlis tue... aku saje lebihkan RM 3000... takut ada pape nak kena tambah... hope sangat-sangat tak lebey dari apa yang aku anggarkan... kalau tak... mmg pengsan la aku...

BAJET PERKAHWINAN 

Tarikh Hantar Cincin:     Ogos 2013 *sian... umah under construction... tarikh tak decide..
Tarikh Nikah: 18 Oktober 2013 (Home Sweet Home)
Tarikh Sanding: 19 Oktober 2013 (Wisma Sejarah)


HANTAR CINCIN:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Jururunding
RM 100
RM

Makan
RM 500
RM

Hantaran Makanan
RM 1000
RM

Hiasan Hantaran D.I.Y
RM 200
RM

TOTAL
RM 1800
RM


PRA-PERKAHWINAN:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Borang kebenaran nikah
RM 100
RM

Jurugambar Pre Weeding
RM 550
-
 BATAL
Test HIV
RM 50
RM

TOTAL
RM 700
RM


PRINTING:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Kad Jemputan
RM 500
RM

Setem
RM 50
RM

Banting
RM 80
RM

Welcome Board
RM 120
RM

TOTAL
RM 750
RM


NIKAH:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Sewa Tempat
RM 200
RM

Makan
RM 1000
RM

Upah Jahit Baju Nikah Lelaki
RM 60
RM

Upah Jahit Baju Nikah Perempuan
RM 120
RM

Jahit Manik Baju Nikah Perempuan
RM 300
RM

Veil & Shawl Perempuan
RM 200
RM

Kasut Lelaki
RM 200
RM

Kasut Perempuan
RM 150
RM

Duit Mas Kahwin
RM 300
RM

TOTAL
RM 2530
RM


SANDING:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Sewa Dewan
RM 1500
RM

Jurugambar
RM 1650
RM

Catering
RM 12 000
RM

Butik Pengantin
RM 3700
RM

Bunga Pahar
RM 300
RM

Cenderahati
RM 3500
RM

Baju Sanding Lelaki
RM 450
RM

Upah Jahit Baju Sanding Perempuan
RM 120
RM

Jahit Manik Baju Sanding Perempuan
RM 400
RM

Veil Perempuan
RM250
RM

TOTAL
RM 23 870
RM


LAIN-LAIN:

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Tambahan Majlis
RM 3000
RM

TOTAL
RM3000
RM



PERINCIAN
MODAL MAJLIS
Hantaran
RM
Family Belah Lelaki
RM
Family Belah Perempuan
RM
Tambahan
RM
TOTAL
RM

PERINCIAN
RM
Total Anggaran Majlis
RM 31 900
Total Modal Majlis
RM
SHORT
RM


BAJET HANTARAN 

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Jam Lelaki
RM 800
RM

Handset
RM 2000
RM

Baju & Seluar Kerja
RM 300
RM

Purse & Belt
RM 300
RM

Minyak Wangi
RM 500
RM

TOTAL
RM 3900
RM


PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Jam Perempuan
RM 800
RM

Hantaran Handbag & Whirstlet
RM 1000
RM

Minyak Wangi
RM 400
RM

Batal Air Sembahyang (Gelang Emas)
RM 2500
RM

TOTAL
RM 4700
RM


PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Hantaran Lelaki
RM3900
RM

Hantaran Perempuan
RM 4700
RM

Hiasan Hantaran
RM 1000
RM

TOTAL
RM9600
RM



HONEYMOON 

PERINCIAN
ANGGARAN
KOS SEBENAR
CATATAN
Tiket Kapal Terbang ke Bangkok
RM 800
RM

Penginapan + Belanja
RM 3000
RM

Makan
RM 600
RM

TOTAL
RM 4400
RM


No comments:

Post a Comment