7 Jun 2013

Choclairs dan bekasnyaaaa

Wehuuuuu... hari nie dengan rajennya aku bakal berjaya mengupdate 2 catatan... hehehe... tadi citer pasal bunga pahar... yang entri nie aku nak citer pasal door gift aku pada tetamu semua... Mula-mula aku nak kasi door gift yang kebanyakan orang buat tue... balang ikea tueeee... kononnya nak kasi yang itu jelah then ikat jer ngan riben sebab memula kami buat majlis tuk dua pihak... satu majlis umah aku kat sini dan satu lagi di Penang... tapi setelah berbincang dan bakal mak mertua aku kata sedara mara die banyak kat sini... alih-alih jadi je satu majlis... maknanyaaa aku kena rombak balik lah apa yang aku nak buat kat majlis aku... so, door gift nie pun aku kena la dengar pendapat die sebab dah buat sekali... aku pun bawak lah die pegi pilih kat Kedai bungan vivian tuk membeli bekas...

Pilih punya pilih... sekali bakal mak aku tue ngan bakal adik ipar aku tue pilih bekas yang berwarna dan berbentuk love... sebelum nie... aku dah siapkan dah round stiker yang nak ditampal pada bekas ikea tue... dah jadi camnie... alamatnya aku buang ajoooo lah sticker tue... seb baik buat sdiri tak dek lah rasa rugi sangat... aku dapat bekas love tue regenya dalam 88sen... tak ley nak kurang 1sen pun sebab die kata dah murah dah sangat... dari harga RM 2.10... aku amik 1000pcs jadi 88sen... aku tak caya rege die mahal sangat dan aku rasa ley dapat murah lagi rupanya mmg kat kedai vivian nie murah dahhhh... sebab apa aku cakap camtue... aku g kat pemborong kat plaza GM... mmg harga box tue sama kalau beli 1 je tapi kalau beli 1000 pun... rege die jadi RM 1.80.... mak aihhhh terkejut aku... mahalnyaaaa...

Aku dapat sample box tue satu dari kedai vivian... tunjuk kat mama aku... boleh mak aku cakap... takan lah nak kasi kat tetamu camnie je... salam kasi menda kecik camnie... adeh... tapi betul gak... sebab box tue kecik je sangat... rasa cam tak proper... skunk nie kan trend orang kasi beg... isi macam-macam... hurmmm... nampaknya... kena tambah bajet lagi tue door gift... jadiiiii... aku pun pk apa aku nak kasi lagiiii.... akhirnyaaaa.... setelah abis memerah otak... akhirnya aku decide nak order gamble box dan didalamnya aku isi love box bersama choclairs, muffin coklat dan kerepek... settle...

Bile dah decide kena ada gamble box... aku survey mana nak dapat box tue yang murah... bile dah puas surveyyyy... aku dapat 80sen sekotak... bagi aku murah dahhhh sebab tempat lain yang aku survey tue... paling murah 95sen tuk full kaler... aku tempah kat kad kahwin ceria custom... aku beli 1000pcs... pastue aku mintak free 2 keping banting... hehehe... jimat tuk banting... tak payah tambah duit lagi...kat sini jugak aku beli welcome board... aku tak ske guest book tue... aku ske konsep welcome board tue sebab die wat yang ley sign tue... so, dari buku nanti kita simpan... at least welcome board yang besar tue ley jadi frame... kenangan kannn...

Aku tempah muffin dari kakak opis aku... murah dah weyyy aku dapat... muffin sebijik 80sen... paling best super sedap n dia akan wat sehari sebelum nak guna... tanpa bahan pengawet... tue yang paling aku ske... kerepek lakkkk... aku g kat supplier belakang opis aku... murah dan sedap... tuk 1000 paket kecik-kecik yang aku nak tue dalam RM 300...

Haaaaa....aku nak citer pasal choclairs lakkk... aku g survey kat pemborong coklat... rege die kalau yang refill tue paling murah RM 14 bersamaan 180biji tapi kalau yang balang tue RM 15.90... ada satu hari tue aku jenjalan kat mydin jalan TAR... yang balang tue jadi RM 12.90... fuhhh.... mmg murah la... aku pun beli sebanyak 34 balang... dah beli dan dah balikkkk.... aku baru teringat nak check tarikh luput die... fuhhh... seb baik tarikh luput die 2014... legaaaa.... sebab salunya barang murah nie sebab nak dekat tarikh luput... jadi kalau kat kedai coklat tue sebijik 10sen... bile dah dapat murah... jadilah sebijik dalam 7sen... jimat lah jugak sebab aku memerlukan dalam 6000biji semuanya... hahahaha... macam buat matematik dah...

Selesai semua... aku buat kira-kira... door gift aku jatuh berapa ringgit tuk seorang tetamu... 80sen (gamble box) + 88sen (love box) + 42sen (choclairs) + 80sen (muffin) + 30sen (kerepek) = RM3.20... okeh... berpuas hati... masih dalam bajetttt... nak bagi orang makan tak ley simple-simple... biar semua orang puas hati dah doakan yang terbaik tuk alam rumahtangga aku... harapnya tetamu aku sukalah dengan semua pilihan yang aku buat... hepi!


Inilah idea asal aku...

Kaler box yang pertama aku pilih sekali tak dek stock...

 Box yang bakal di beri pada para tetamu nanti...

 Diisi choclairs didalamnyaaaa... heeeee....

 Macam nie lah gamble box yang aku tempah cuma corak jer lain... nie dua kaler tapi aku nyer full kaler...

Contoh muffin yang aku tempah kat kakak opis aku...

Tadaaaaa.... Welcome board camnielah yang aku tempah... t datang jangan lupa sign tauuu... nak letak kat dinding umah nie...

No comments:

Post a Comment